Fotoğrafça III

Pencerenin perdesini, Aç bana göster yüzünü!

Bu şarkıyı çocukluğumdan beri çok sevmişimdir. Ama ben size şimdi bu şarkıdan bahsetmeyeceğim. Bahsedeceğim şey örtücü de dediğimiz fotoğraf makinelerinde bulunan perde sistemi olacak. Fotoğraf kelimesinin ışık ve yazı anlamına gelen photos ve grafi kelimelerinin birleşmesinden meydana geldiğinden ve anlamının da ışıkla yazı yazmak olduğundan daha önce bahsetmiştim. İşte bu ışığın ne kadar büyüklükteki bir delikten geçeceğinin belirleyen ve objektiflerin içinde bulunan diyafram sisteminin yanında, bu ışığın ne kadar süre ile içeri gireceğini belirleyen ve fotoğraf makinelerinin içinde bulunan bir perde sistemi de bulunur.

Enstantane Sistemi
Enstantaneyi belirleyen fotoğraf makinesinin içinde bulunan ve makinenin modeline göre sağa sola ya da aşağı yukarı açılıp kapanan bir perde sistemidir. Tamamen ne kadar süre ile makinenin çekim yapacağını belirleyen bu sistem, içeri giren ışık miktarını doğrudan belirleyen bir diğer faktördür. Saniyenin 800’de birine kadar kısalabilen bu süre otomatik olarak 30 saniyeye kadar uzayabileceği gibi, bulb denilen özel bir modda saatlerce sürebilir. Bu sayede uzun pozlama dediğimiz özel teknikler, gece fotoğrafları ve yıldız fotoğrafları gibi çekimler mümkün olur.

Perde ne işe yarar?

Elbette ki perde sistemi de, tıpkı diyafram sistemi gibi öncelikle fotoğraf makinesine giren ışığı kontrol edebilmemizi sağlar. Enstantane kayramı ile ifade ettiğimiz ve perdenin açık kalma süresi tarafından belirlenen bu sistem sayesinde hareketsiz cisimlerinin fotoğraflanmasında bir değişiklik olmamasına rağmen, hareketli cisimlerin hareketlerinde donukluk ya da netsizlik şeklinde bir durum karşımıza çıkar.

Zonguldak – 2013 – Hasan Koca
Enstantanesi uzun olan bir fotoğraf. Işığın az olduğu gün batımından sonra çekilmiştir. Deniz üzerindeki küçük küçük daldalar sürenin uzunluğundan dolayı kaybolmuştur. Fotoğraftaki nesneler hareketsiz olduğundan sabit ve net olarak görünmektedir. Fotoğrafın enstantane değeri 30 saniyedir.

Enstantane değerinin oluşturduğu asıl kavram hareket netsizliği kavramıdır. Perdenin açık kalma süresi kısaldıkça hareketli nesneler çok daha net, uzadıkça ise çok daha netsiz olacaktır. Burada asıl dikkat edilmesi geren nokta, belli bir süre uzamasından sonra elde fotoğraf çekilemeyeceğidir. Fotoğraf makinesi uzun enstantane değerleri sırasında elimizin hareketini yansıtacak ve böylelikle fotoğraftaki tüm nesneler bulanık görünecektir. Bu nedenle bu tür durumlarda tripot, monopod gibi fotoğraf makinesini sabit tutan yardımcı elemanlara ihtiyaç vardır.

Kozlu – 2012 – Hasan Koca
Yine uzun pozlanmış bir fotoğraf. Bir önceki fotoğraftan farklı olarak bu fotoğrafta hem sabit hem de hareketli nesneler vardır. Bunlardan en dikkat çekici olanlar yoldan geçen arabalardır. Perdenin açık kalma süresinin uzun olması nedeniyle arabaları görememekteyiz, fakat yol üzerinde bıraktıkları far ve sinyal lamba izlerini görmek mümkün. Fotoğrafın enstantane değeri 12 saniyedir.
İnkumu – 2010 – Hasan Koca
Genellikle sanatsal görüntüler oluşturmak için tercih edilen uzun pozlamalar, bazen bir şelale veya bir dere, bazen dalgalı bir deniz, bazen de hareketli bulutları fotoğraflamak için kullanılır. Fotoğrafın enstantane değeri 30 saniyedir.
Share Button
This entry was posted in Fotoğraf Dersleri, Fotoğraf Hikayesi, Fotoğraf Üzerine and tagged , , , .

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*